לוח חזון לשנה החדשה

| מעודכן לספטמבר 2022 תשפ"ג |

שנה חדשה עומדת בפתח וזה זמן מעולה עבורי לעצור לרגע ולחשוב: מה אני רוצה להשיג בשנה החדשה? איזה פעילויות חדשות אני מבקשת להכניס השנה לחיים שלי? באיזה תחומים אני רוצה להתקדם ולהשתפר?

העצירה הזו חשובה לי, לעסק וכמובן גם לחיים הפרטיים. היא מסייעת לי להתמקד בדברים החשובים ביותר וגם לקדם נושאים שחשובים לי אך נזנחו מאחור. לכן אני מקפידה לעשות אותה בכל שנה, בתחילת השנה. כך אני יודעת שאני פותחת את השנה עם חזון ברור קדימה.

איך אני עושה את זה?
על ידי שימוש בלוח חזון. לוח חזון הוא כלי נהדר שעושה סדר בראש, כלי שעוזר לי להבין מה אני רוצה, שמעלה לי את המוטיבציה להשגת המטרות ובהמשך גם מעודד אותי ומזכיר לי לקדם אותן. וגם, לוח חזון הוא כלי כייפי ותהליך הבנייה שלו מעניין, מעורר מחשבות ומעלה תובנות.  

מה זה בדיוק לוח חזון (או לוח השראה)?
לוח חזון הוא דרך של הצגה ויזואלית של המחשבות, התוכניות והמטרות שלנו.
בלוח החזון ננסה לתת יצוג בתמונה או באימרה של המחשבות והתוכניות שלנו.
למשל  – אם המטרה שלי היא לאכול בריא יותר אחפש תמונות מושכות של מזון בריא שמדברות אלי. אם ברצוני להתקדם לתפקיד ניהולי, אשים תמונה של מנהלת / כסא מנהלים /  משרד פרטי, כל דבר שעולה לכם בראש כשאתן מדמיינות את הצלחתכן. 

כלומר בעת בניית לוח החזון נחשוב איך לייצג את המטרה שלנו באמצעות תמונות (או משפטי השראה). חשוב למצוא ייצוג שמדבר אליכן, שמסמל עבורכן את המטרה.
כדי לעשות זאת נשאל את עצמנו – מה אני רואה בדמיוני כשאני חושבת על המטרה שלי, על הדרך בה אשיג אותה וגם על איך יראו חיי לאחר שהיא תושג?

לוח חזון
לוח חזון לדוגמא שהוכן באמצעות Canva

לוח חזון - ככה עושים את זה

1
קחו לכן פסק זמן של שעה, בשקט, בפרטיות וחישבו "מה אני רוצה לעשות השנה? מה אני מאחלת לעצמי? מה אני רוצה להוסיף לחיים שלי?" רישמו כל דבר שעולה לכן לראש, מילה, מחשבה, משפט. אל תהססו, הנייר סופג הכל.

דגש א – שימו לב שאתן מנסחות את המטרות בצורה חיובית! מה אתן כן רוצות לעשות ולא ההפך (נרשום – "אני רוצה לאכול בריא" ולא נרשום "לא לאכול שטויות", נרשום "אני רוצה לעצב לעצמי מלתחה מינימליסטית" במקום  "לא לקנות בגדים הרבה בגדים").

דגש ב – ניתן לעשות את הפעילות בבית או במשרד אבל מומלץ לעשות אותה במקום שנותן לכן השראה (בגינה, בים, בחיק הטבע, בסלון עם נר דולק ומוזיקה נעימה).
כדאי לשלב מדיטציה בתחילת הפעילות: לעצום עיניים, לנשום כמה נשימות עמוקות ואח"כ פשוט להתרכז בנשימות הטבעיות. ואז לשאול את עצמך מה את רוצה עבור עצמך לשנה הקרובה. התשובות יעלו מתוכך.

2
לאחר שסיימנו לרשום נעבור על המטרות שעלו וננסה לקבץ אותן לפי תחומים, כמו: חיים בריאים, רשתות חברתיות, לימודים, קריירה, אהבה/יחסים, חיי חברה, מזון לנשמה (קריאה, מוסיקה, תחביבים, חופשות).

עבור אירגון המטרות אפשר להשתמש בדף שהכנתי, שמופיע כאן למטה.
בסיוע הדף תוכלו לראות באיזה תחומים לא נגענתן ולהוסיף עוד מטרות.

<< להורדת הדף לחצו כאן >>

3
השלב השווה – הכנת לוח החזון עצמו.
את הלוח ניתן להכין באופן ידני מגזרי מגזינים או מתמונות ומשפטי השראה שנדפיס מהרשת. את אלו נדביק על דף או נחבר ללוח שעם.
עוד דרך, בה עבדתי בעבר, היתה באופן ממוחשב: ב-Pinterest אספתי תמונות ומשפטי השראה בתחומים הרלוונטיים בתוך ספריה שפתחתי למטרה זו. את התמונות הללו העלתי לדף ב-Power Point עליו אירגנתי וסידרתי את התמונות. (* שימו לב לא להפר זכויות יוצרים).
לחצו כאן לדוגמאות ולתמונות להשראה, או למשפטים ללוח חזון.

כיום אני מכינה את לוח החזון שלי עם Canva – אפליקצית גרפיקה חינמית ונוחה שאפשר לעבוד איתה במחשב ובסלולרי. היא כוללת מבחר גדול של תמונות וגרפיקות חינמיות.

לוח חזון לדוגמא שהוכן באמצעות Canva

4
עיצוב וסיגנון לוח החזון – זה הזמן להוסיף כותרות לפי נושאים ולרכז סביבן את התמונות המתאימות, להוסיף משפטי השראה וכותרת מרכזית בולטת.

5
להדפיס בצבע ולתלות במקום בולט!
הלוח מוכן, הדפסת ותלית אותו לידך או הנחת במקום פרטי אך נגיש עבורך.
כעת נותר לך רק להציץ בלוח בכל פעם שאת רוצה השראה, עידוד או דחיפה, להיזכר בהחלטות שלך לשנה החדשה ולהתחיל לזוז! קדימה!

לוח חזון
לוח חזון לדוגמא שהוכן באמצעות Canva

לפני שתתחילו בבניית לוח החזון הנה כמה נקודות למחשבה:
| לוח החזון מתאים במיוחד לעבודה אישית אבל היא לא חייבת להיות לבד. מאוד כייף להכין את לוח החזון ביחד עם אנשים נוספים! מאוד כייף לצרף חברה אחת או יותר למפגש הכנת לוח חזון בו כל אחת תבנה את לוח החזון שלה.

| בנוסף ללוח החזון האישי ניתן לבנות לוח חזון משפחתי (זו פעילות משפחתית נהדרת), לוח חזון מחלקתי או לוח חזון של חברה שלמה. 

| נהוג שלוח חזון מכסה תחומי חיים רבים אבל אם מתאים לכן להתמקד רק בתחום אחד רחב זה אפשרי ואף מומלץ. אפשר לבנות לוח חזון לעסק, לבריאות גופנית ונפשית (תזונה, פעילות גופנית, העשרה) או למשפחה כולה (קשרים, חופשות, שיתוף פעולה).

| שמרו לוחות ישנים! אני אוהבת את הטקס השנתי בו אני מסירה מהקיר את לוח החזון מהשנה הקודמת, בודקת מה נעשה, מה ארצה להעביר לשנה הבאה ומה כבר לא רלוונטי עבורי. לאחר מכן אני מתייקת אותו עם כל הלוחות הישנים ותמיד גם מציצה בהם ורואה את הדרך שעברתי בשנים האחרונות.

סיימתן להכין את לוח החזון החדש? תליתן אותו מולכן להשראה?
כעת התחילו לקדם את המטרות שהצבתן לכן לשנה החדשה.
צריכות עזרה בקידום המטרות? קראו את הפוסט על איך לממש מטרות ביעילות.

אהבתן? צאו לדרך והכינו את החזון שלכן!
רק זיכרו, חזון הוא הנקודה אליה אנחנו שואפים להגיע, עכשיו צריך להתחיל ללכת.
בהצלחה!
ענבל דויטש – מאמנת אישית | להכניס איכות לחיים | קרית אונו

פוסטים מומלצים לקריאה נוספת

סדר במחשבות – על חשיבות הסדר הפנימי

פסח הוא חג האביב וההתחדשות, הטבע מתעורר(ת) מתרדמת החורף בפריחה אדירה,יש תחושה של צמיחה ועשייה באוויר.זה הזמן שבו סוף סוף מזג האוויר מתחמם, תריסים מורמים בבית ושפע אור אביבי ורך

איך למדתי לאהוב את החורף

בהשראת הדנים ותרבות ה"הוגה" שלהם, שמתענגת על החורף, למדתי גם אני לאהוב את החורף ואפילו להנות ולהעריך את הרגעים שהוא מביא לחיי. פוסט חמים ומכרבל.

רוצה לקבל ממני עדכונים, תובנות והמון ידע?
יש לי ניוזלטר בנושא אושר, פסיכולוגיה חיובית, ניהול זמן ומיינדפולנס.

היי, אני ענבל דויטש, מאמנת אישית ומתרגלת אושר. אני מתעניינת ולומדת מה אנשים עושים ומה מחקרים אומרים על איך להיות מאושר יותר בחיים ומשתפת הכל כאן בבלוג. מוזמנים להכיר אותי יותר לעומק.

cropped-ענבל-דויטש-מאמנת-אישית-לוגו.png

רוצה להמשיך ללמוד ולתרגל איתי אושר?
נרשמים לניוזלטר ומקבלים טיפים ותובנות בנושא פסיכולוגיה חיובית, ניהול זמן, אימון ומיינדפולנס.

מתרגלת אושר פופאפ