מחשבות יתר

מחשבות שליליות – איך לא ליפול לבולען?

מחשבות שליליות הן כמו בולענים, הן מופיעות ומשתלטות במהירות. על מחשבות יתר ואיך לא ליפול לתוכן שוב ושוב.
בנובמבר האחרון הייתי בסיור בולענים קסום בים המלח. למדתי שלבולענים יש כח הרס אדיר.
הבולענים, הסביר לנו שלומי המדריך, נוצרים כששכבות מלח תת קרקעיות נרטבות ממי תהום מתוקים. המלח מתמוסס והשכבות מעליו קורסות פנימה. וכך חברים, נוצר בולען.
אבל זאת רק ההתחלה, 
מהרגע שהבולענים נוצרים, קטנים וצעירים, הם עסוקים בהתרחבות מהירה. כן, בולענים מתפשטים וגדלים במהירות, הם מייצרים חולשה ואי יציבות סביבם וכתוצאה מכך הגדה שלהם נסדקת ונופלת פנימה. שוב ושוב. כך הם מתרחבים.
 
הבולענים המתרחבים עלו לאחרונה בשיחה שניהלתי עם אשה חכמה על מחשבות בולעניות, מחשבות שליליות מהסוג שמתחיל בקטן ולאט לאט גדל, מחשבות שמתעקשות לא לעזוב, מחשבות שמנקרות ומציקות, שגדלות וגדלות ולא נותנות לנו מנוח.
מחשבות בולעניות הן מאוד שתלטניות,  הן בולעות כל מחשבה חיובית סביבן, ולא משאירות סיכוי לקול ההגיון. הן ממיסות אותו וסוחפות אותו איתן קדימה, פנימה לבולען.
מחשבות יתר מחשבות שליליות
מחשבות יתר מחשבות שליליות

מחשבות שליליות הולכות וגדלות במהירות

 
לכולנו יש בולענים במחשבות, בולענים של פחדים ואסונות שאולי יתרחשו, של שיחות קשות שיתכן ולעולם לא יתקיימו. אבל אצלנו בראש הם מתרחשים וקיימים.
והנטייה שלהם, ממש כמו הבולענים, היא להתרחב ולתפוס יותר ויותר מקום במחשבות שלנו.
אנחנו דוהרים קדימה עם התרחישים המטרידים האלה, תרחישים על איך ילך לי בראיון העבודה (זוועה), על מה יגיד הרופא (נורא), על למה הילד לא עונה לטלפון (שוב איבד אותו?!), על מטרת השיחה שאליה זימן הבוס (פיטורים) או למה המורה של הילד חיפשה אותנו (בעיות).
אנחנו דוהרים קדימה בלי קשר למציאות, דוהרים בתרחישים בדיוניים. דוהרים ומרגישים זוועה.
אנחנו מתעסקים בבולענים האלה עוד ועוד, מרחיבים את השוליים שלהם עד שהם ענקיים, הם תופסים כל כך הרבה זמן מהיום שלנו.
 
לפעמים נדמה אפילו שאנחנו מטפחים את הבולענים האלה. נסחפים איתם למחוזות ההרס והחורבן.
 
הם בולענים זה מה שהם עושים.
אנחנו צריכים ללמוד לשמור מהם מרחק.
לא לתת להם להתרחב על חשבוננו.
לא לאפשר להם לקרוס פנימה ולמשוך איתם עוד ועוד מהזמן שלנו, מהמחשבות שלנו, ממצב הרוח שלנו.
 
איך נתמודד עם הבולענים המתרחבים? נתחיל מההמלצה המצויינת של שלומי המדריך – "קחו מרחק ואל תעמדו על שפת הבולען, היא אולי נראית יציבה אבל היא לא, היא יכולה כל רגע לקרוס פנימה יחד אתכם".
מאמנת אישית בקרית אונו
מחשבות שליליות מחשבות יתר
סיור בולענים בים המלח

המלצות מקצועיות להתמודדות עם מחשבות יתר שליליות מציעה לנו פרופ' סוזן נולן הוקסמה, חוקרת מאוניברסיטת ייל שכתבה ספר בנושא, והנה כמה מההמלצות הפרקטיות שלה להתמודדות עם מחשבות יתר: 

איך נפחית מחשבות שליליות

| שחררו |
שחרור באמצעות שיחה – שחררו את המחשבה על ידי כך שתשוחחו ותשתפו אותה עם אדם שאתם מעריכים את דעתו. כשאנחנו מדברים על מחשבות והופכים אותן למילים הן לעיתים נשמעות לנו פתאום פחות הגיוניות וסבירות ואפילו מטופשות. כמו כן כשמדברים על נושאים ומוציאים אותם החוצה חשים הקלה. וכשיש מישהו בצד השני שמקשיב לנו אפילו מרוויחים, פעמים רבות, תובנות מועילות או פרופורציות חדשות על המחשבות המציקות.
שיחרור באמצעות כתיבה – כשאנחנו מורידים מילים אל הנייר יש תחושה אמיתית שהן יוצאות מהראש אל הנייר ונשארות שם. ברגע שהדברים כתובים אנחנו מרגישים שיחרור והקלה וכמות המחשבות יורדת. רווח נוסף מתהליך הכתיבה הוא שבמהלכו עולות תובנות בנושא ואף רעיונות לפתרון והקלה.

| פעלו |
פעולה מקדמת
– עברו לפעולה הקשורה לנושא שמטריד אתכם. אומנם לעיתים הנושא המטריד מורכב או סבוך או שכלל אין לו פיתרון אבל לרוב ישנם צעדים, גם אם קטנים וראשונים, שניתן להתחיל לקדם בנושא, בחרו אחד כזה והתחילו איתו.
פעולה מסיחה – עשו פעולה שאתם אוהבים בכדי להסיח את דעתכם: ספורט, תחביבים, בילוי ואפילו עבודות הבית מעסיקים אותנו ומשחררים אותנו מהמחשבות החוזרות.

| וותרו על הבנה מעמיקה |
אנחנו מתעמקים בנושאים המטרידים ומנתחים אותם מכל כיוון כדי להגיע לתובנות כלשהן – למה הוא התכוון כשהו אמר את זה? לה היא תמיד מתנהגת ככה? וותרו על הרצון להבנת שורש הבעיה אצל החברה המרגיזה או הבוס. וותרו על הרצון להבין מניעים וסיבות. לא חייבים לנתח הכל בלי סוף, לא חייבים למצוא הגיון או כוונה בכל מעשה.

| סעו לעתיד |
הביטו במחשבה ממרחק הזמן ושאלו את עצמכם – האם גם בעוד חודש הארוע הזה יראה לנו כל כך משמעותי? ועוד שנה או שנתיים? פעמים רבות כשאנחנו מתרחקים מהארוע אנחנו מבינים כמה מועטה וזעירה היתה השפעתו על חיינו.

| השקיטו |
בולענים צצים כשתנאי הקרקע מתאימים. לכן טפחו מראש מחשבה יציבה ושקטה על ידי תרגול מדיטציה או דמיון מודרך. צרו קרקע חזקה ויציבה.

עברו על הרשימה ומצאו את התרגילים שמתאימים לכם, לאופי המחשבות הבולעניות שלכם, לאופי שלכם והתחילו לתרגל.
והכי חשוב – תשמרו מרחק מהבולענים. כדי שלא תמעדו פנימה.
חוץ מאלו בים המלח, הבולענים האלו מהממים לגמרי.

פוסטים מומלצים לקריאה נוספת

מתרגלת אושר בחופשה

בדרך לחופשה מוצלחת – תובנות אושר מחופשה באיי יוון. כל מה שהופך עבורי חופשה למאושרת.

למה אני לא מאושרת
להיות יותר מאושרת

הפסיכולוגיה החיובית מציעה לנו להתחיל את המסע ליומיום מאושר יותר בשינוי פנימי – בדרך בה אנחנו מדברים אל עצמנו ובדרך בה אנחנו רואים את העולם

רוצה לקבל ממני עדכונים, תובנות והמון ידע?
יש לי ניוזלטר בנושא אושר, פסיכולוגיה חיובית, ניהול זמן ומיינדפולנס.

היי, אני ענבל דויטש, מאמנת אישית ומתרגלת אושר. אני מתעניינת ולומדת מה אנשים עושים ומה מחקרים אומרים על איך להיות מאושר יותר בחיים ומשתפת הכל כאן בבלוג. מוזמנים להכיר אותי יותר לעומק.

cropped-ענבל-דויטש-מאמנת-אישית-לוגו.png

רוצה להמשיך ללמוד ולתרגל איתי אושר?
נרשמים לניוזלטר ומקבלים טיפים ותובנות בנושא פסיכולוגיה חיובית, ניהול זמן, אימון ומיינדפולנס.

מתרגלת אושר פופאפ