אל תחפשו אושר – חפשו משמעות!

ידעתם שהמרדף אחרי האושר יכול לעשות אנשים דווקא פחות מאושרים? מסתבר שעדיף להתמקד במשמעות כדרך להשיג אושר.

אמילי הספאני סמית' היא חוקרת אושר, במחקרה היא גילתה את העובדה המפתיעה כי המרדף אחרי האושר יכול לגרום לאנשים להיות דווקא פחות מאושרים! היא מספרת שלמרות שאיכות החיים בעולם המערבי עולה כבר שנים רבות בכל סטנדרט אפשרי, הרי ששביעות הרצון של אנשים מחייהם דווקא יורדת ואנשים מרגישים יותר חוסר תקווה, דכדוך ובדידות.

אמילי בדקה במחקרה את השאלה "האם יש יותר בחיים מאשר להיות מאושר?" וחקרה האם יש הבדל בין להיות מאושר לבין כך שתהיה לך משמעות בחיים. היא גילתה כי התרבות שלנו אובססיבית לגבי אושר אבל שמחקרים דווקא מראים כי אנשים שיש להם יותר משמעות בחייהם הם עמידים יותר, מצליחים יותר בבית ספר ובעבודה ואפילו חיים יותר!

אמילי מסבירה כי "אושר מוגדר כמצב של נוחות ושל רוגע, הרגשה טובה בהווה, ברגע נתון", משמעות לעומת זאת, וכאן היא מביאה מדבריו של הפסיכולוג החיובי מרטין סליגמן, "מגיעה מלהיות שייך ולשרת משהו שהוא מעבר לך, ומפיתוח הטוב ביותר שבך, החוזקות שלך".

אז איך נחייה חיים משמעותיים יותר? אמילי אומרת שכולנו יכולים לבנות לעצמנו חיים עם יותר משמעות אם נדאג לשלב בהם לפחות חלק מארבעת עמודי התווך של חיים מלאי משמעות:

  1. השתייכות (Belonging) – מערכות יחסים בהן אנחנו מעריכים ומוערכים.
  2. תכלית/מטרה (Purpose) –  שימוש בחוזקות שלנו כדי לשרת אחרים. תכלית היא ה"למה" שמניעה אותנו קדימה.
  3. נעלות/נשגבות (Transcendent)  –  עיסוק בדברים שגורמים לנו להנאה רבה, שיוצרים חוויות של זרימה. למשל – ספורט, כתיבה, אומנות, טקסים דתיים.
  4. סיפור סיפורים (Storytelling) –  הסיפור שאנחנו מספרים לעצמנו על החיים שלנו יוצר את נרטיב החיים  שלנו – סיפורים של הצלחה, גאווה, צמיחה ואהבה יעצבו לנו סיפור של משמעות.

לסיכום, אומרת אמילי, החיפוש אחר משמעות מספק יותר מאשר רדיפת האושר ולכן כדאי ואפשרי להכניס כמה שיותר משמעות לתוך חיינו.

ועכשיו אתם מוזמנים לשאול את עצמכם, כמה מארבעת עמודי התווך הללו נמצאים היום בחייכם?

אם תרצו להכניס יותר מהם, אם תרצו לשנות את סיפור חייכם ולחיות חיים משמעותיים יותר, אתם מוזמנים להגיע אלי לאימון.

ולמי שרוצה להעמיק בנושא מצורפת ההרצאה של אמילי ב-TED.

בהצלחה!
ענבל דויטש – מאמנת אישית | להכניס איכות לחיים

פוסטים מומלצים לקריאה נוספת

איך למדתי לאהוב את החורף

בהשראת הדנים ותרבות ה"הוגה" שלהם, שמתענגת על החורף, למדתי גם אני לאהוב את החורף ואפילו להנות ולהעריך את הרגעים שהוא מביא לחיי. פוסט חמים ומכרבל.

ניהול זמן לסטודנטים – המדריך המלא

איך ללמוד נכון וטוב? איך לומדים בבית? איך מתכננים מראש? איך להצליח בלמידה מרחוק, בזום? הכל על הרגלי למידה יעילים לסטודנטים. מדריך מיוחד – אסטרטגיות וכלים לניהול זמן ולמידה מאת:

רוצה לקבל ממני עדכונים, תובנות והמון ידע?
יש לי ניוזלטר בנושא אושר, פסיכולוגיה חיובית, ניהול זמן ומיינדפולנס.

היי, אני ענבל דויטש, מאמנת אישית ומתרגלת אושר. אני מתעניינת ולומדת מה אנשים עושים ומה מחקרים אומרים על איך להיות מאושר יותר בחיים ומשתפת הכל כאן בבלוג. מוזמנים להכיר אותי יותר לעומק.

cropped-ענבל-דויטש-מאמנת-אישית-לוגו.png

רוצה להמשיך ללמוד ולתרגל איתי אושר?
נרשמים לניוזלטר ומקבלים טיפים ותובנות בנושא פסיכולוגיה חיובית, ניהול זמן, אימון ומיינדפולנס.

מתרגלת אושר פופאפ