עובדים עם הילדים בבית

בעקבות הפוסט הקודם שכתבתי, בו נתתי המלצות כיצד לעבוד מהבית, פנו אלי הורים ושאלו – איך עושים את זה כשהילדים בבית?

אז הפעם אני מצרפת המלצות לעבודה מהבית במקביל לילדים, רוב ההמלצות מתאימות כשיש בבית ילדים גדולים או בני נוער, אבל הבסיס מתאים לכל גיל.

תמיד חייבים לו"ז

ההמלצה הראשונה תהיה תמיד להכין לו"ז יומי מסודר (קראו כאן על הניסיון האישי שלי בתכנון יומי) עם פעילויות לפי שעות לכל בן משפחה. גם אם יש ילדים קטנים בבית וכנראה לא תצליחו לעבוד הרבה – תכינו לו"ז, זה נותן מסגרת ליום, זה עושה סדר, זה עוזר להעביר את היום בצורה רגועה וזה יאפשר לכם לעבוד קצת יותר. בעזרת הלו"ז תהיה לילדים וודאות מה קורה איתם, תחושת שליטה על החיים שלהם (דבר שחשוב תמיד ובמיוחד בתקופה מבלבלת שכזאת). בכך שהם יוכלו ללכת ולהסתכל מה הפעילות הבאה (לקטנטנים מומלץ להכין יחד איתם לו"ז מצויר) הם יזכו בתחושת ביטחון שהם בתוך מסגרת מסודרת.

אם יש בבית יותר ממבוגר אחד (הורים או אחים גדולים) – מומלץ לחלק מראש את שעות האחריות על הקטנים בין המבוגרים כך שכל מבוגר ירוויח כמה שעות פנויות לעבודה.

מומלץ לשמור על שיגרה יומית לאורך השבוע ולהעתיק את הלו"ז הבסיסי מיום ליום.

מתחילים ברשימה –

בשלב הראשון מזמינים את כל בני המשפחה לקיים "ישיבת תכנון משפחתית" – מטרת הפגישה היא לגייס את הילדים לטובת הנושא, להזכיר להם שההורים אומנם בבית אך הם אינם בחופש ועליהם לעבוד ולהסביר להם כי עליהם להיות עצמאים ככל הניתן, כך נרתום אותם למטרה המשפחתית.

בפגישה המשפחתית יושבים יחד עם הילדים או בני הנוער ומעלים רעיונות לפעילויות אפשריות (סרט סטופ מושן, הרכבת פאזלים, אפיית לחם ועוד (רשימת רעיונות בלינק הזה). מן הסתם הרעיונות יכללו מגוון רחב של מסכים וזה בסדר אבל חשוב להכניס גם רעיונות לפעילות גופנית, פעילות לימודית ומשימות אחזקת בית (סדר, ניקיון בישול). בשלב העלאת הרעיונות אני ממליצה לתת לילדים להתפרע  – זה בדיוק הזמן לפרויקטים מיוחדים ומורכבים שביומיום אנחנו לא פנויים אליהם. כמובן שנתעד את כל הרעיונות שעלו.

קביעת חוקים –

המטרה שלנו היא לבנות מסגרת ליום שלנו ולמסגרת צריך חוקים. קבעו עם הילדים חוקים שיקלו על כולכם את ההתנהלות. רישמו את כל החוקים על דף ותלו אותו או שלחו בווטסאפ המשפחתי.

חוקים חשובים יהיו:
מתי קמים (מאוחר מהשעה הרגילה אבל לא בהרבה), מתי הולכים לישון (מומלץ בשעה שבה אתם ערים ויכולים לאכוף אותה), מהם זמני הארוחות (כמובן בהמלצה על ארוחות משפחתיות), מהי הקצאת שעות הסלולרי (אצלנו משתמשים באפליקציה של גוגל Family link להגבלת השעות בסלולרי) ותוכניות הטלויזיה (כאן נוח לדבר בפרקים ולא בשעות), דברים שחייבים לעשות (למשל – כתיבת 2 עמודים בעבודת השורשים, פתרון 5 עמודים מספר מתמטיקה) והשתתפות באחזקת הבית (פירוט בהמשך).

בניית הלו"ז

בדיוק כמו למבוגרים גם לילדים נבנה לו"ז יומי ברור. הלו"ז יבנה יחד עם הילדים. בני נוער יכולים לבנות לעצמם לו"ז עם דגשים מכם ועפ"י החוקים שנקבעו.

חשוב לבצע התאמה בין הלו"ז של ההורים העובדים לבין הלו"ז של הילדים, כך שבשעות שאתם בשיחת עבודה חשובה או חייבים להתרכז בשקט הילדים יעסקו בפעילויות שבהם הם עצמאים במיוחד (כן, זה הכי הגיוני שזמן המסכים שלהם יהיה כשיש לכם שיחה חשובה).

להרכבת הלו"ז נתחיל ראשית בהכנסת העוגנים: שעות התעוררות ושינה, שעות ארוחות, שמירה על אחים קטנים ולימודים. לאחר מכן נכניס פעילות ספורט, תחביבים וזמן משחק ורק בסיום נכניס את המסכים.

הלו"ז צריך להיות בנוי במנות (מקטעים). את אורך המנות נתאים לגיל, לאופי וליכולת הניהול העצמי של הילדים שלנו. אורך מנה יעיל יהיה בין חצי שעה לקטנטנים לשעתיים לבני הנוער. בלו"ז המיועד לילדים צעירים תמיד נתכנן לפעילות יותר זמן ממה שהיא תקח בפועל כי לוקח להם זמן לעבור מפעילות לפעילות ולהתניע פעילות חדשה. על פי ההכרות עם אופי ילדכם הכניסו גם זמן חופשי בין פעילויות או כיחידה בפני עצמה.

יש להקפיד על חלוקת המסכים לאורך כל היום במנות סבירות (עפ"י הנהוג במשפחה ובהתאם לחוקים שנקבעו). מומלץ להשתמש במסכים כמחזקים חיוביים בשיטת השכבות , כלומר לתת זמן מסך מיד לאחר פעילות פחות אטרקטיבית הדורשת מהילד מאמץ (פיזי או מחשבתי), ואז עוד פעילות מאומצת וכך הלאה.

עוד כמה דגשים –

| את הלו"ז תלו במקום בולט, אפשר גם לפזר מספר עותקים במטבח ובחדרים.
| ילדים אוהבים לסמן וי או לצבוע משימות שבוצעו אז כדאי להצמיד טושים או מדגישים ללו"ז.
| הלו"ז לא חייב להיות ידני, אפשר להדפיס אותו ואפשר כמובן להזין אותו בקלנדר בסלולרי.
| הלו"ז הוא בסיס, תהיו גמישים ותלמדו מיום ליום מה עובד יותר ומה פחות וערכו שינויים.
| תהיו רכים – בעיקר עם עצמכם אבל גם עם בני המשפחה. היום לא מתחשק לו"ז, הלילה רוצים לראות סרט עד מאוחר – אם מתאים לכם וכייף לכם אז יאללה, תעשו את זה ובלי לחפור ולהתבאס על זה אחר-כך.

ולפני סיום, לו"ז הוא המלצה. אף ילד לא יבצע 100% מהלו"ז, גם אם הוא בנה אותו בעצמו.  אבל אני מבטיחה לכם שעם הלו"ז הוא יעשה יותר מאשר בלעדיו. אתם תרוויחו זמן עבודה והילד ירוויח תחושת שליטה על היום שלו ופיתוח של מיומנויות אירגון  – ניסיון חשוב להמשך החיים.

יום עבודה-לימודים מהבית מוצלח לכולנו ואל תשכחו גם להנות עם הילדים!

ענבל דויטש קרצ'מר – מאמנת אישית | להכניס איכות לחיים

מרימה לעצמי: הפוסט פורסם גם ב-mako, לחצו כאן לכתבה.

פוסטים מומלצים לקריאה נוספת

איך למדתי לאהוב את החורף

בהשראת הדנים ותרבות ה"הוגה" שלהם, שמתענגת על החורף, למדתי גם אני לאהוב את החורף ואפילו להנות ולהעריך את הרגעים שהוא מביא לחיי. פוסט חמים ומכרבל.

להשיג את המטרות שלי – על מודל SMART

מדוע אנחנו משיגים מטרות בתחום אחד ונכשלים בתחום אחר? יתכן והמטרות שלנו לא בנויות בחוכמה. הכירו את מודל SMART המסייע לבנות מטרה חכמה ובעלת סיכוי רב יותר להשגתה. קראו גם על התוספת של ד"ר גרנט המרחיבה ומעשירה את המודל הותיק בחשיבה חיובית ומצמיחה.

להנות ממה שיש

על איך גיליתי שדווקא המחסור בספלי קפה גורם לי להנות יותר מאלו שברשותי. להנות ממה שיש – שיעור על רגעים קטנים שמגבירים את האושר.

רוצה לקבל ממני עדכונים, תובנות והמון ידע?
יש לי ניוזלטר בנושא אושר, פסיכולוגיה חיובית, ניהול זמן ומיינדפולנס.

היי, אני ענבל דויטש, מאמנת אישית ומתרגלת אושר. אני מתעניינת ולומדת מה אנשים עושים ומה מחקרים אומרים על איך להיות מאושר יותר בחיים ומשתפת הכל כאן בבלוג. מוזמנים להכיר אותי יותר לעומק.

cropped-ענבל-דויטש-מאמנת-אישית-לוגו.png

רוצה להמשיך ללמוד ולתרגל איתי אושר?
נרשמים לניוזלטר ומקבלים טיפים ותובנות בנושא פסיכולוגיה חיובית, ניהול זמן, אימון ומיינדפולנס.

מתרגלת אושר פופאפ