לוח תכנון יומי

על השימוש בלוח תכנון יומי לטובת ניהול הזמן המשפחתי

בתקופת הקורנה חיפשנו דרכים לתכנון המשימות של הבנות תוך העברת כמה שיותר אחריות אליהן ופיתוח העצמאות שלהן - הדרך שנמצאה יעילה ביותר היא השימוש בלוח תכנון יומי.

בפוסט הקודם בסידרה הסברתי למה ואיך לתכנן יום עבודה ולמידה משותף להורים וילדים שנמצאים יחד בבית (ותודה לך קורונה). מאז המשכנו בתא המשפחתי בניסיונות כדי למצוא את הדרך היעילה והמתאימה לנו ביותר לתכנון היומי היעיל והפרודוקטיבי ביותר.
השאיפה בבניית לו"ז יומי היא להעביר כמה שיותר אחריות ועצמאות לילדים על ביצוע המשימות שלהם. הרווח מכך הוא כפול – מצד אחד אנחנו מתעסקים פחות בלהיות שוטרים ומן הצד השני הילדים מרגישים אחראים יותר על עצמם ומפתחים יותר עצמאות, בטחון עצמי ותחושת מסוגלות.

אני שמחה, אם כך,  לשתף אתכם בלוח התכנון היומי האחרון שבנינו למשפחה. הבנות ואני משתמשות בו בימים האחרונים. הגענו אליו אחרי הרבה גרסאות וליטושים, ומבחינתנו זה הלוח שעובד הכי טוב עד עתה.

בלוח הנוכחי יש שילוב של שני אלמנטים חשובים בתכנון היום שהם הבסיס שלנו – משימות והתזמון שלהן.
אז יאללה הנה איך אנחנו עושות את זה – 

שלב א' – קביעת המשימות
בכל בוקר אנחנו יושבות יחד ורושמות את המשימות שנרצה ושחשוב לנו לעשות היום. במקרה של הבנות חלק מהמשימות הן משימות חובה: פרויקט סדר קטן בחדר (לבחירתן), רבע שעה נגינה בכלי שלהן, שעורי בית, מתכון שיכינו לארוחה, לקחת ויטמינים (זו דרך מעולה לזכור את זה) ועוד.
לכאן יצטרפו משימות הבחירה שלהן: קורס שהן רוצות ללמוד, חברות שמזמן לא שוחחו איתן, הפרקים בנטפליקס שהן "חייבות" להספיק היום, אתגר ספורט, פרויקט יצירה ועוד.

שלב ב' – תזמון המשימות (התוכנית היומית)
כאן מומלץ לקרוא את הפוסט המפורט על ניהול זמן עם הילדים בבית. בקצרה – אנחנו מכניסות קודם את האירועים הקבועים (זמני ארוחות, חוגים בזום לבנות, שיחות אימון וובינרים אצלי) ואחר-כך מכניסות את המשימות בצורה מרווחת.

מה נותן לנו התכנון היומי?
| כל המשימות מוצגות לנו בצורה ברורה.
| יש זמן לכל משימה כך שיש פחות מו"מ לגבי ביצוע המשימות.
| סימון וי אחרי שמטלה בוצעה עובד על המוח ונותן לנו תחושה טובה.
| מעודד ומפתח מיומנויות ניהול עצמי אצל הילדות.

מסקנות ביניים
במקרה שלי עם ילדות בנות 12 ו-10 הבנות כבר מסדרות לעצמן את התוכנית היומית ומבצעות בפועל אחוז ניכר מהמשימות וכל זה עם מעט מאוד בקרה מצידי וכמעט ללא ויכוחים ו"בקשות לשינוי".

בגילאים הקטנים יותר כמובן שנדרשת מעורבות גדולה יותר מצד ההורים אולם גם שם ניתן להגיע להישגים יפים. לילדים גדולים ובני נוער העבודה עם הלוח מאוד מוצלחת. מניסיוננו האישי אני ממליצה בחום!

מילה לגבי הלוח עצמו
הלוח יכול בהחלט להיות אחד מהלוחות המודפסים שצרפתי למטה או כל לוח דומה אבל הוא גם יכול להיות טבלה מצויירת בידי הילדים, שילוב של כתיבה וציור וכמובן שהוא אינו חייב להיות מנייר. אפשר להכין לוח באפליקציות שונות ואפשר גם  להשתמש בלוח לבן או אפילו לכתוב את התכנון בטושים מחיקים על המראה או החלון בחדר.

מוזמנים לספר לי מה עובד אצלכם!

רוצים להרחיב בנושא? הכנסו למדריך המלא לתכנון יומי.

והנה הפרינטיבלים המובטחים, דפי תכנון יומי להדפסה –
<< לוחות תכנון יומי להדפסה >>
<< לוח פוקוס יומי להדפסה >>

רוצה לקרוא עוד על ניהול זמן?
ניהול זמן למתחילים – מדריך
תכנון יומי אפקטיבי
איך להתמודד עם ניהול זמן בתקופות של שינויים
מי מעיף לי את המחשבות? על מחשבות חיוביות


בהצלחה!
ענבל דויטש – מאמנת אישית | מלווה אנשים עם הפרעת קשב וריכוז בתחנות החיים

פוסטים מומלצים לקריאה נוספת

איך למדתי לאהוב את החורף

בהשראת הדנים ותרבות ה"הוגה" שלהם, שמתענגת על החורף, למדתי גם אני לאהוב את החורף ואפילו להנות ולהעריך את הרגעים שהוא מביא לחיי. פוסט חמים ומכרבל.

מתרגלת אושר בחופשה

בדרך לחופשה מוצלחת – תובנות אושר מחופשה באיי יוון. כל מה שהופך עבורי חופשה למאושרת.

רוצה לקבל ממני עדכונים, תובנות והמון ידע?
יש לי ניוזלטר בנושא אושר, פסיכולוגיה חיובית, ניהול זמן ומיינדפולנס.

היי, אני ענבל דויטש, מאמנת אישית ומתרגלת אושר. אני מתעניינת ולומדת מה אנשים עושים ומה מחקרים אומרים על איך להיות מאושר יותר בחיים ומשתפת הכל כאן בבלוג. מוזמנים להכיר אותי יותר לעומק.

cropped-ענבל-דויטש-מאמנת-אישית-לוגו.png

רוצה להמשיך ללמוד ולתרגל איתי אושר?
נרשמים לניוזלטר ומקבלים טיפים ותובנות בנושא פסיכולוגיה חיובית, ניהול זמן, אימון ומיינדפולנס.

מתרגלת אושר פופאפ